أخر الاخبار

نفيديا بتستخدم الذكاء الاصطناعي عشان تسرع في تصنيع الشرائح


نفيديا بتستخدم الذكاء الاصطناعي عشان تسرع في تصنيع الشرائح

نفيديا بتستخدم الذكاء الاصطناعي عشان تسرع في تصنيع الشرائح... اللي بتستخدم للذكاء الاصطناعي

الذكاء الاصطناعي دلوقتي ماشي بقوة، والشركات عايزة تجيب الشرائح بتاعة نفيديا (اللي بتستخدم لتدريب وعمل منتجات الذكاء الاصطناعي) بأي ثمن. عشان كده، الشركة العملاقة بتستخدم الذكاء الاصطناعي بتاعها عشان تصنع الشرائح بسرعة أكبر وتلحق الطلب.

براين كاتانزارو، نائب رئيس البحث في التعلم العميق التطبيقي في نفيديا، قال لصحيفة ذا وول ستريت جورنال إنه لازم حوالي ألف واحد عشان يصنعوا شريحة واحدة، وكل واحد لازم يعرف الأجزاء المختلفة بتاعة العملية بتتركب ازاي. عشان يواجهوا الموقف المعقد ده، نفيديا عملت نظام ذكاء اصطناعي هدفه يسرع في تصنيع الشرائح بتاعتها.

النظام ده اسمه شيبنيمو، وهو مبني على نموذج لغوي كبير اتطور على لاما 2 بتاعة ميتا، والشركة بتقول إنها دربته ببياناتها الخاصة. وكمان، شيبنيمو فيه وظيفة شات بوت بتقدر تجاوب على الأسئلة بتاعة تصميم الشرائح، زي اللي متعلقة ببنية الشريحة وتطوير كود التصميم، زي ما قال كاتانزارو.

لحد دلوقتي، النتائج مبشرة قوي. من وقت ما شيبنيمو اتعرض في أكتوبر اللي فات، نفيديا لاحظت إن النظام الذكي ده كان مفيد جدا في تعليم المهندسين الجدد ازاي يصمموا شرائح وتلخيص الملاحظات بتاعة مية فريق مختلف، زي ما قالت صحيفة ذا وول ستريت جورنال.

مجهودات نفيديا عشان تسرع في تصنيع الشرائح بتيجي في وقت الشركات عايزة تجيب الشرائح الغالية بتاعتها عشان ياخدوا فرصة في حرب الذكاء الاصطناعي. ميتا، اللي طرحت منتجات ذكية في السنة اللي فاتت زي نموذج اللغة الرئيسي بتاعها لاما 2 ونظارتها الذكية بتاعة راي بان، متوقعة تجيب مجموع 600 ألف شريحة، من ضمنهم شرائح نفيديا A100 وشرائح ذكية تانية، بحلول آخر 2024.


Mehdi Belaaguir
بواسطة : Mehdi Belaaguir
مهدي بلاعكير، كاتب محتوى متخصص وصاحب موقع "web3 arab"، مقره المغرب. مولود في 1997. متخصص في التكنولوجيا والأمان المعلوماتي، وأسعى دائمًا لمشاركة الأفكار والتقنيات الحديثة. بفضل خبرتي، أقدم محتوى تقنيًا يعكس تحديثات الصناعة. استمر في تتبع مدونتي للتعرف على أحدث التطورات في هذا المجال المثير.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-